Pages

Thursday, March 31, 2011

insan bernama kekasih

Debar hatiku membisik rindu
Ingin aku katakan
Kau gadis idaman

Adakah mungkin kau kumiliki
Ingin aku jadikan 
Inasan bernama kekasih

Keayuan yg tergambar 
Lukisan nur iman
Bersulamkan keindahan santun perkataan 
Bagai putih salju mendinginkan hangat perasaan 
Mengusir segala resah di jiwa

Kusampaikan slm ucapan mesra 
dan merisik khabar berita 
Masihkah ada peluang
Utkku melafazkan cinta
Umpama rembulan jatuh ke riba 
Mendengar khabaran darinya 
Padaku kau memendam rasa

PadaMu oh Tuhan
Kumohonkan keredaan 
Nur kasih yg kudamba
Kekal hingga ke syurga

Hanya satu yg kupinta
Kebaikan darinya 
Moga dipeliharakan tulus cinta kita
Agar kukuh ikatan yg murni bahagia selamanya 
Dgn lafaz pernikahan yg mulia

Dtglah kasihmu dlm diriku 
Menghiasi ruang hatiku
Akanku sambutnya dgn 
Sujud penuh kesyukuran

Kuharap jalinan kan berpanjangan 
Selagi kasih yg terbina
Kerana cinta kpdNya

Kauku sayangi
Teman sejati 
Dikaulah sesungguhnya
Insan bernama kekasih

PROJEK

    • Pengubahsuaian daripada kaedah penyelesaian masalah yang dikemukakan oleh John Dewey,
    • Hasil pembelajaran murid akan jadi lebeih berkesan jika mereka menaruh minat dan bersedia untuk melasanakan aktiviti pembelajaran yang dirancangkan degan menarik,
    • Murid-murid belajar melalui aktiviti permainan, kerja praktik, kajian dan lawatan.
    • Kemahiran-kemahiran asas perlu dikuasai dahulu seperti mengira purata, memerhati dan merekod.
    • Projek boleh dilaksanakan secara individu atau kumpulan kecil,
    • kaji selidik adalah contoh projek – memerhati, mengumpul maklumat, menganalisis, mentafsir data dan membuat rumusan.

skrg....

oke skrg boleh fokus utk kajian tindakan.. tadi... kene observed... so boleh rilek... besok x de kelas... petang nie nak pegi JJ utk tgok pertandingan nasyid.. wah... mmg ak minat nasyid... wah... seronoknyer... malam nie futasal plak... wah... aku kaki bangku.. mane la reti maen bola.. oke x pe.. kite cuba.. oke... skrg nak rehat plak sbb bertungkus lumus utk beberapa hari nie sbb nak kene observe... so buat mase skrg nie sume dah lepas.. skrg boleh la ak menyambung pencarian damai di hati... biarku cari damai di hati...


Malam yang sepi
Aku sendiri
Di ingatan tergambar wajahmu
Tidak kau sedar
Hatiku kau luka
Adakah aku yang bersalah
Yang terluka dan kecewa
Kepedihan yang ku alami
Masih ku terasa
Peristiwa lalu
Waktu bersamamu kasih
Biar ku menangis
Biar ku merintih
Walau terseksa di hati

Malam yang sepi
Aku sendiri
Di ingatan tergambar wajahmu
Tidak kau sedar
Hatiku kau luka
Adakah aku yang bersalah
Yang terluka dan kecewa
Kepedihan yang ku alami
Masih ku terasa
Peristiwa lalu
Waktu bersamamu kasih
Biar ku menangis
Biar ku merintih
Walau terseksa di hati

Pergilah sayang
Menyusur arahmu
Biar ku cari
Damai di hati

Yang terluka dan kecewa
Kepedihan yang ku alami
Masih ku terasa
Peristiwa lalu
Waktu bersamamu kasih
Biar ku menangis
Biar ku merintih
Walau terseksa di hati
seksa di hati
aku begini

Wednesday, March 30, 2011

adakah ada sinar untuk hari esok?!

Tadi lecturer dtg untuk observe hairi.. tiba - tiba beliau cakap, "hazizi, saya x jadi observe kamu hari jumaat, so.. saya observe kamu hari lain ya, iaitu esok.. (khamis)".. jantung aku gugur selepas dipanah oleh kata - kata yang sangat berbisa.. Sesungguhnya aku hanya berlenggang sebab aku sangkakan beliau ingin mengobserve hari jumaat.. tetapi ditukar kepada hari esok.. wah.. aku sangat tidak bersedia.. tolongla.. jangan buat saya macam nie... sedih rasenyer..

tapi x pe... lagi cepat habis lagi bagus.. 

oke hari nie hari lahir emak yang ke 47.. terima kasih emak kerana melahirkan saya ke atas dunia ini.. terima kasih kerana menjaga membelai dan bermacam2 lagi... terima kasih emak... saya sayanggggg emak... 

byk lagi nak citer... tp.. mase tidak mengizinkan..  sekian.. 

Tuesday, March 29, 2011

best bakkkkkkkkk!

Gambar - gambar di bawah merupakan murid - murid tahun 5 Yakin.. Aku ajar depa english.. seronok tgok mereka nak blajar.. kelas nie kelas terakhir dalam tahun lima iaitu kelas ke 7.. kadang - kadang pening jugak layan karenah mereka.. tp.. semua tu masih di bawah kawalan.. haha!








sekian dahulu wat mase nie.. hari jumaat nie ad observe lg... seronok rasenyer... see u later!

Monday, March 28, 2011

huh! sebuk giler bakkkkkkk!

berdirinya aku di sini utk menyampaikan sebuah syarahan yg bertajuk... ak mmg sebuk... ari nie td di observe... besok pon ad... yes! mmg sronok... sronok giler bakkkkkkk! penat aku prepare sume bende sampai pukul 5.00 pagi.. nak tau ap berlaku... setengah jam lesson aku diberi kepada cikgu english sbb nk ajar budak choral skipping... eh! choral speaking.. jd dalam tempoh stgh jam itu aku diobserve... lesson sejam di pendekkan menjadi sejam.. huh! dahsyat! memandang kn tempoh praktikum tggl 5 mggu lg.. ak dh x larat sbenarnyer nak tembuh.. sbb topik sains yg diajar semakin susah.. bkn susah dari kontennyer.. tp susah dari segi penyediaan ABM dan sebagainyer.. klo nk chalk and talk... x dak hal punyer.. bende maujud nak kene ad sebb klo nak ajar budak2 nie.. depa nak sumber yang sahih! klo nak diikutkan hati.. telah lama ku pergi membawa diri.. haha!
Ok besok punyer prancangan belum setel lagi.. lesson plan x buat lagi... 4 mase semuanyer nak kene tmpoh esok... 2 mase english dan 2 mase sains... td pegi jumpe lecturer bincang pasal kajian tindakan... alhamdulillah tajuk ak diterima seadanya.. mcm mane plak nk buat setrusnyer? x pe nnt kite wat ye hazizi! kata otak kpd hati.. mcm mane plak dgn esaimen yg laen... kelas laen sume dh hntr.. x pe... nnt kite buat ye.. oke stakat ini saja syarahan saya... seeee uu ddd iiii pp tttt...!

SIMULASI

    • Menjalankan sesutau aktiviti yang mencerminkan keadaan realiti
    • Melakonkan sesuatu situiasi atau peristiwa dalam sustu keadaan yang teratur
    • Masalah yang berlaku dialam sekitar seperti di kedai, jalan raya, pasar, sekolah, tempat awam dsb.
    • Sosiodrama dan main peranan adalah contoh simulasi
    • Sosiodrama ialah aktiviti lakonan yang berdasarkan cerita yang lengkap, skrip lakonan disediakan terlebih dahulu e.g Hang Tuah & Hang Jebat
    • Main peranan ialah lakonan spontan yang boleh dilakukan dalam bilik darjah,
    • Aktiviti lakonan ini biasanya berdasarkan kepada sesuatu situasi atau masalah yang timbul,
    • Murid-murid membayangkan situasi yang timbul, kemudian melakonkankan nya mengikut situasi yang yang dibayangkannya itu.

sikit lagi..

oke... dalam tempoh beberapa minit lagi aku akan diobserve... sumenya telah disediakan... tapi aktiviti ak rase mcm kurang menarik sebab ap ak x tau! penat satu mlm ak berfikir merehatkan fikiran di beranda rumah sambil memandang depanbelakangkirikananatas....... bawah ak x pandang sebab tkut duk hidup sorang2 dikala semua housemate telah melelapkan mata mereka.. teringat ak kepada abah... beliau selalu tido lewat malam sampai pukul 4 lebih sebab byk keje nak kene wat... nnt kat skola dh boleh fokus nak mengajar... nak kene tanda buku, tanda kertas, kajian tindakan, laporan panitia dan sebagainya.. so... ak kene ikut sbb... aku anak bapak!.. oke wat hal..haha.. 
semalam ade orang gaduh dekat giant... huh! dahsyat... mmber aku ade record video tu... tp utk x mengaibkan mane2 pihak... video itu disimpan sebagai kenangan.. 'bukan ku mengungkit kisah lama... sekadar mengulit kenangan'... jiwang giler lagu nie... sampai sekarang aku masih kebuntuan idea utk buat projek ap di sekolah.. bende nk kene rancang sekarang sbb sem dpn sem last (insyaAllah klo x de ap2 terjadi)... sebuk kot... semuanya bermula pada bulan Julai tahun 2006... dgn keadaan terpaksa ak meninggalkn Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan... abah col ak.. mase tue ak kat library tgh study subject biology.. sbb igt mggu tue nak balik discuss dgn abah... so carik dulu masalah ap2 pahtu tanye kat abah.. tp... hari khamis.. abah col... hazizi.. awak ditawarkan utk masuk maktab... so awak setel ap2 dlu kat sane... isi borang tarik diri dari pengajian... klo ad masalah ap2 col abah... nnt ptg abah dtg pastikan sume dah setel... ak jawab... mcm nie... walaupon menjawab itu bagi aku satu bende yg kurang ajarin.. abah... saya seronok kat sini walopon kawan saye cume 2 lelaki dan sorang prempuan.. saya rase tenang di sini... klo abah nak kite masuk mktb.. oke je.. x dak hal punyer.. haha... aku masuk maktab adalah secara sukarela... mase nak blah.. mmbr aku cume 2 org je ad kat bilik.. sbb yg laen sume ad kuliah... so depa x tau ak blah.. haha.. padan muke aku! 
oke buat hal plak kat sini.. ak kene masuk kelas dlu... see u later! ^4^>> 

Tunjuk Cara (Demonstrasi)

    • Satu teknik pengjaran dan pembelajaran yang melibatkan kemahiran guru melakukan tunjuk cara,
    • Tunjuk cara melibatkan aktiviti penerangan dan demonstrasi guru bersama aktiviti pendengaran, penglihatan dan percubaan murid.
    • Sebelum demonstrasi – topic, objektif, alatan, radas, tujuan demonstrasi.
    • Semasa demonstrasi – guru memandang murid, menerangkan, menyoal, murid melihat dsb.
    • Selepas demonstrasi – bincangkan bahagian demonstrasi yang penting, tujuan demonstrasi dan aktiviti pengukuhan.
    • Jenis-jenis tunjuk cara – model hidup, model simbolik dan model persepsi.
    • Model hidup – model sebenar contoh demonstrasi guru dalam bermain alat muzik,
    • Model simbolik – berlandaskan langkah-langkah secara bertulis contoh murid-murid mengikuti langkah-langkah yang dihuraikan dalam resepi untuk membuat kuih.
    • Model persepsi – penggunaan video contoh menggerakkan tangan semasa berlari 100m. Gerakan tangan secara perlahan melalui video.

Saturday, March 26, 2011

ops!

ble la nk siap esaimen yg mlambak nie... aku dh kebuntuaan idea... slalu nye klo mcm nie... tepi pantai la yg aku tuju utk mendpt idea... x pun capat dlu... ble bab2 menaip nie mmg ak lemah ckit... idea tu nk kene carik btul2 sbb... aku bkn pandai sgt nk mengarang nie... klo garang.. ha.. mmg ak pun... x de mslh punyer... mlm nie agak tng di sini.. tp... hati ak masih x tng sbb ak x tau nk wat ap dah nk mnenangkn fikiran ak.. oke sampai di sini dlu syarahan saya... sekian...

SESI BUZZ

    • Suatu aktiviti perbincangan yang terdiri daripada beberapa kumpulan kecil,
    • Setiap kumpulan kecil biasanya mengandungi seorang pengerusi, seorang pelapor dan beberapa orang ahli.
    • Sesi buzz biasanya dimulakan selepas guru mengajar sesuatu pelajaran.
    • Murid akan membincangkan topik yang diberikan oleh guru dalam sesi buzz,
    • Dalam proses perbincangan, ahli kumpulan digalakkan menyumbangkan idea / pendapat berkaitan dengan topik yang diberikan,
    • Semua idea-idea dicatatkan oleh seorang pelapor/murid dalam kumpulan kecil itu,
    • Selepas perbincangan, kumpulan-kumpulan kecil akan berkumpul semula dalam kumpulan besar untuk mengadakan satu perbincangan am,
    • Murid-murid akan membentangkan pendapat kumpulan masing-masing,
    • Pendapat-pendapat diselaraskan  dan dipersetujui akan dikemukakan kepada guru yang akan membuat rumusan dipapan putih untuk catatan murid,

Friday, March 25, 2011

selesai diobserve tp...

Pagi tadi lebih kurang 11.10 pg aku telah diobserved.. begitu teruja nya aku utk masuk ke dalam kelas.. bersama2 abm dan bbm yg diangkut dgn gagahnya.. haha.. tp.. sebelum tue.. ak mempunyai masalh dgn bbm aku.. lecturer berkate pade ak.. hazizi.. nie adalah cara tradisional.. klo boleh awak tukar dari penulisan ni kepada teknik visual.. 
        Beliau bagi aku pikir sementara mengobserve hairi selama sejam.. aku ada tempoh sejam ja utk fikir.. lalu dgn selamba aku berfikir sambil berjalan ke kantin sekolah (dgn harapan dapat fikir mase makan).. tp sebaliknya berlaku.. ramai cikgu dalam tu.. so.. mmg dh jadi hobi ak utk berborak.. jadi berborak la dgn mereka.. habih bende tadi ak x pk langsung! borak pasal harge getah dgn kelape sawit.. harge tanah pon ad jgk.. ak ad la sikit2 ilmu ttg bende nie sbb ak org kg.. tau la sikit2... 
yg ak terjut di sini adalah ad org nk jual tanah 4 ekar dgn harge RM 65,000.00.. wow! murah giler bakkkk! (walaupon dalam ekaun ak dah nyawe2 ikan.. nmpknye kene wat keje part time nie)...pahtu ak ckp kat depa.. tmpt saye setengah ekar RM 250,000.00.. jauhnyer beza.. mmg berbeza sbb umah aku dkt ja dgn KLIA dan tempat2 kat situ mmg hndk dbgunkn.. setengah ekar boleh wat ap.. nk buat stesen minyak pon kene minimum satu ekar.. klo krg satu ekar mmg x boleh..
          Ad cikgu tu skrg tgh masyuk sbb harge kelape sawit dh naik.. mmg best la dia.. lepas nie sape nak jual tanah bgtau kat ak.. tp dlm tempoh setahun lg la.. sbb ak nk kumpul tanah byk2 dlu.. pastu bru pk bende la.. haha! so.. lame jgk la berborak leka hampir terlupa ak dh nk diobserved kejap lg.. ak terpakse meminta diri.. berundur la kirenye tu.. mmg ak slalu mengundur diri dlm segala hal.. mmg buat hal.. pasal yg lecturer suh pk td... ak dh dpt dh.. tp nk wat mcm mane sbb mase dh singkat.. so.. aku truskn je la...
         Ak ade merancang sesuatu dgn student ak.. tp cume sebahagian je... aku suruh budak2 pegi bukak lampu kelas walaupon mase tu hari trg benderang.. sbb ak nk ajar topik penjimatan tenaga.. so masuk2 kelas ak sound depa.. kenape kamu bukak lampu siang2 mcm nie?? kate nk jimatkan tenaga!!! dgn selambe murid ak jwb... cikgu yg suruh tadi... hadoi!!!! kantoi aku dgn pensyarah td...  tp beliau senyum ja.. 
        Pas tu byk la teguran yg membina dari pensyarah sebelum sesi sekolah berakhir.. bgus murid2 ak x pndai menipu! ok stakat nie ja.. besok sekolah ade koko.. so besok sekolah la... 8 am - 12.30 pm.. sronoknyer... mmg best!

SUMBANGSARAN

    • Salah satu kaedah penyelesaian masalah
    • Juga dikenali sebagai pecambahan fikiran tentang sesuatu topik,
    • Ahli kumpulan memberi pendapat/idea terhadap sesuatu topik perbincangan,
    • Sesi buzz boleh digunakan untuk mendapatkan idea yang boleh menyelesaikan masalah,
    • Guru mengemukakan satu/beberap topik perbincangan berbentuk soalan bermasalah,
    • Guru memberi garis panduan untuk mengadakan perbincangan,
    • Murid-murid dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil (6-10 orang)
    • Setiap kumpulan akan diberikan satu topik perbincangan,
    • Semua ahli digalakkan menyumbangkan idea / pendapat berkaitan dengan topik tersebut oleh pengerusi kumpulan,
    • Semua idea-idea dicatatkan oleh seorang pelapor/murid dalam kumpulan kecil itu,
    • Selepas selesai, kumpulan-kumpulan kecil akan bergabung semula bagi mempertimbangkan dan menilai setiap cadangan yang dikemukakan.
    • Pada peringkat akhir, guru akan membimbing murid membuat keputusan/rumusan yang kemudian direkodkan dalam buku nota mereka.

Thursday, March 24, 2011

habis la mcm nie

besok aku kene observe. tp x buat ap2 lagi. dah pukul 11.11 mlm skrg. tp sptutnyer aku dh start wat keje.. tp kenape x de mood?.. kenape x rase smgt lgsg seperti sebelum ni? aduh.. wat hal. wahai semgt praktikum ak kembalila pade ak.. ak rindu sgt kat ko.. cepat taw balik.. klo nk maen pon jgn maen jauh2.. nnt ak risau.. tkut ko x balik.. tolongla.. pulnglh kepangkuan ak.. ak x tau nak ckp mcmmane dah.. puas ak merayu pd kau supaye pulang... wahai smgt ak.. pulanglah... besok lecturer dtg utk observe semuanya.. folio, kajian tindakan, rph, p&p dan mcm2 lg.. tp sume x siap lagi.. aduh gawat dah nie.. 
cume abm utk besok je dh siap.. yg laen hampeh.. tp yg peliknye ak x sabar2 nk masuk kelas besok.. x tau knp.. dh knp?? mgkn sbb ak nk bende2 nie setel awal kot.. sbb klo lecturer dtg last2 minit praktikum agak kelam kabut kot.. ok... jgn wat hal.. sekian sahaja wat mase nie!.. 

wOwOWoW

lama x update blog yg dh hampir bersawang dh nie..

  • tempoh praktikum tinggal 5 minggu lagi
  • kepala dh mula berserabut

     oke buat hal kat situ

  • kajian tindakan (kertas keje) bru taip name skola je
  • tajuk pun x de lagi
  • lecturer pembimbing kajian tindakan x jumpe lagi

     oke buat hal kat situ lagi

  • sekarang mmg sdg sibuk diobserve oleh pensyarah dan guru pembimbing
  • hampir tiap2 ari ada
  • sampai waktu tido terpakse dipendekkan

     oke wat hal lg

  • esaimen bimbingan kaunseling
  • x wat ap2 lagi sebab soalan tugasan pun x bace lagi

     mmg buat hal

  • murid2 dah tau mcm mane sebenarnyer perangai aku
  • ibarat singa kelaparan
  • bile kenyang x kacau org
  • ha.. baru tau ke??

     ha... jgn wat hal dlm kelas saya

  • duit?
  • habis dimakan begitu saja.. 
  • mkn nasik koboi je
  • koboi yg tolong goreng kat kedai

     wat je la hal ap2 pon

oke.. mulai skrg saat ini, aku nk sibukkan diri walaupun ak x sibuk... keje mesti disetelkan sbb.. mmg perlu disetelkan.. jd! mari kita raikan dgn daun saderi... aku mmg sebuk dh pasni.. jumpe lg sem depan!

Thursday, March 10, 2011

oke besok balik

Wow! besok balik! lamenye x balik kg.. dh 2 minggu.. lame giler... tp.. ade satu lagi masak alah.. besok aku akan diobserve oleh pensyarah tersayang bahasa inggeris.. Pn Rosidah.. jd.. secara tiba2 mood nk balik tinggal 1.21% ja.. dah la nak balik esok.. kene balik esok jgk.. sbbbbb... sabtu nk pergi berfoya - foya.. dh lame x berfoya - foya.. rindu rasenya... huh! sentap...

Sekarang semua dah setel utk diobserve esok.. tp x tau bile ak sediakan.. tau2 dh siap.. dahsyat! so mlm nie kene rehat secukupnya utk pulang ke rumah esok .. jauh plak rasenyer... x pe..tggl tahun nie ja.. sabar ea! ahha. mmg best! byk bende dh planning utk cuti nie.. tp..utk update blog x de mase dipruntukkan mase cuti nie.. fesbuk pun same.. x dipruntukkan masenyer.. yg ad cume carik bhn2 di perpustakaan negara.. tu pun x tau lg nk pegi ari ap.. nk kne plan btul3x.. klo x rugi mase... so pasni nk contact mlalui skype ja.. oke wat hal kat situ... sbb x on9 fb.. haha! ak x tau ap aku taip sbb tkut gak nk kene observe esok..

oke ini sahaja utk sebelum cuti nie.. saya menerima beberapa kad jemputan dari rkn2 lama utk hadir ke majlis perkahwinan mereka.. huh! mesti best tgok org kawen.. sronok tgok mmbr dh kawen.. dlu mase kecik2 main kejar2 dlm kelas.. wat hal same2.. tiba2.. dh nak kawen dah dia..  tahniah aku ucapkan.. kepada semua yang akan terlibat dgn cuti skola nie.. slamat bercuti aku ucapkan.. yg bwk motor dan kereta sendiri utk pulang ke rumah.. hati2 smase mmndu.. jgn laju2 bahye.. sayangila nyawa anda dan igt org2 yg disygi.. anggota dan organ bdn lame lg nk pkai.. 

yg naek bas lori train helikopter kapal selam kapal terbang.. berhati2 semasa menumpang.. klo driver bus bwk lju ke.. pegi dkt die ckp mcm nie.. 'bang meter tu x out lg tu try la 200km/j ke 260 km/j ke.. bru cepat ckit pegi'.. pastu mate pndg ke atas tgn dibahu.. jgn sound direct.. mrh dia nnt.. lg satu.. jln lupe bace doa naik kenderaan.. oke.. jumpe lagi lepas cuti.. jg diri dan keselamatan anda semasa cuti... saya akan doakn anda sume brade dlm keadaan baik2 saja.. InsyaAllah.. dgn izinNYA.. selamat bercuti! HaAmHh!


nie 200 mph klo tukar dlm km = 322 km/j 

so, jgn bwk laju2.. slow2 sudah.. asalkan sampai ke destinasi yg dituju dlm keadaan aman dan damai...igt lh org tersayang...sekian...



Tuesday, March 8, 2011

kreatif sungguh mereka

Pada pagi ini aku telah masuk semula ke kelas 6 Rajin..Apabila aku masuk ke dalam kelas.. memang.. kelas sudah diam membisu.. ketua kelas memberi arahan Bangun!!!!!!! tapi aku memberhentikn ketua kelas kerana meja kerusi herot berot lantai kotor penuh dgn sampah.. lalu aku berkata.. jgn ucap selagi kelas sebegini rupa!.. lalu dgn pantas mereka membersihkn sampah dan meluruskan meja.. dan aku memberi arahan kepada ketua kelas.. 'apabila rakan2 kamu masih belum bersedia.. jgn mula ucap selamat pada cikgu'.. nnt dlu.. tggu rkn2 awak bersedia.. 

Semasa aku masuk ke dalam kelas, mereka sedang membaca melukis dan bermain dengan kertas.. aku x tau nk panggil ap.. poligami ke origami.. keliru! Ada yang minat melukis, membuat origami, bersembang dan ada juga yang minat membaca. Mereka sebenarnya mempunyai bakat tetapi.. mereka tidak mempunyai peluang untuk menunjukkan bakat mereka kerana mereka juga mempunyai sifat pemalu.. Aku tertarik dengan murid - murid yang leka membuat origami.. sungguh kratif.. bila sorang buat sume nak ikut.. siap koyak buku tulis lagi.. bile aku nmpk.. apa lagi.. mmg nk kena la... ha.. padan muke dgr ak punyer ceramah free.. x perlu bayar... Ak kagum dgn bakat mereka.. best tgok mereka wat bende nie.. walaupun kebanyakkan mereka ramai yg membuat kerja sendiri, tapi kelas masih boleh dikawal.. 

Borak punyer borak.. terbukak satu citer ade budak sorang nie bergaduh dpn sekolah semalam... 1 lwn 3.. die sorang2 pegi bantai 3 org lg.. hish! aku termenung dan berfikir.. tringat semula zaman sekolah betapa skema seluar dh nk sampai dada ... nk sentuh orang pun takut.. apatah lagi menyentap.. sbb ap jd mcm tue.. sbb mak aku cikgu kat skola rendah tmpt ak blajar... nk pijak semut pun tkut semut pijak semula... huh! dahsyat... sbb lg satu emak aku pasang spy dikalangan rakan2 ak.. silap sikit.. habis.. semuanya tinggal sejarah la jwbnye... Kembali kepada cerita asal.. aku ade terambik gambar2 yg boleh dijadikan lampiran untuk tatapan semua.. ingat! saya bukan seorang yg jiwang oke.. jiwang karat pon bukan oke...haha.. x de kene mengena oke... 

Ini model jet kertas


Ini pula katak kertas, mmg katak nie boleh lompat


Ini pula model burung kertas, mulutnya boleh gerak - gerak

Ini plak video cara bermain katak kertas dan burung kertas..


video


video

Sekian dari saya yg bukan jiwang!!!!.. 




malu rasenya

           Pagi tadi guru besar masuk kelas sebab kelas tu terlalu bising.. jd.. aku pun diri la kat depan white board mcm sebatang pokok tunggu untuk rebah bumi.. malu rasenye aku... mcm x pandai control kelas.. tp.. aku mase tu x sempat nk kawal lagi kelas sebab baru masuk ke dalam kelas tu. So amik korang! guru besar suruh dieorang jawab sifir yg disoal kepada mereka.. x pasal2.. padan muke! 9x6 brape? budak tu pandang depan belakang kanan kiri atas bawah.. ha jwpnnye x dpt jawab... aku tgok je dari depan.. lepas guru besar dah kuar.. depa bising balik.. biasala... kelas kelapan tahun 6... kelas terakhir... aku pun senyum sorang2... tiba2... sume satu kelas diam... nk tau kenapa? sbb senyum ak sungguh bermakna.. berani bising dalam kelas aku.. kelas tahun 5 yang aku ajar pun bile waktu sains ke bahasa inggeris ke.. awal2 lagi depa dah diam.. baru tau sape sebenarnye insan bernama kekasih.. eh! insan bernama HAZIZI! 
           Saya tanye mereka dengan senyum.. awak nie datang skola untuk buat bising ke belajar? senyap tanpa jawapan.. patut la bagi aku jage kelas nie.. mcm nie rupenye perangai mereka.. Yang aku kagum dengan kelas nie adalah mereka sangat suka melukis... pandai pulak tu.. cantik cukup cun! CCC! memang berbakatnye pun mereka! wah.. sgt memalukan.. guru besar mesti ingat aku x pandai control kelas.. hard oi! sedih pun ade... naseb baik anak orang.. klo anak aku.. x tau dh ap yg terjadi.. ini dlu setakat nie.. beesookkk sekolah! 

Monday, March 7, 2011

as salam

akhirnya dapat jugak nak update blog.. sekian terima kasih...