Pages

Saturday, October 1, 2011

LAGU PILIHAN

Lirik Lagu Hatiku Milikmu – Nera AF9

Pernahkah engkau hargai cintaku yang sejati
Pernahkah engkau mengertikan diriku ini
Betapa hebatnya cintamu, memberiku sejuta pilu
Betapa agungnya asmaramu, membuatku terpaku

Disisimu ku terdiam seribu bahasa
Dihatiku bergetar sejuta rasa
Namun sukar untuk aku meluahkan ku cinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
Terasa pantas degupan jantungku
Mungkinkah hatiku milikmu jua
Ku sayang padamu

Kan ku abadikan dikau
Sewaktu kenangan yang manis
Yang tak mungkin aku lupa
Untuk selamanya

Kanku coretkan kenanganmu
Dalam sanubariku ini
Agar jadi yang terindah
Di dalam hidupku ini

Disisimu ku terdiam seribu bahasa
Dihatiku bergetar sejuta rasa
Namun sukar untuk aku meluahkan ku cinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
Terasa pantas degupan jantungku
Mungkinkah hatiku milikmu jua
Sayang padamu

Bagai bahtera dilanda badai
Gelora cinta mengoncang jiwaku
Berombak mencari daratan yang damai
Oh Cintaku

Disisimu ku terdiam seribu bahasa
Dihatiku bergetar sejuta rasa
Namun sukar untuk aku meluahkan cinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
Terasa pantas degupan jantungku ini
Mungkinkah hatiku milikmu jua
Sayang padamu

Kanku coretkan kenangananmu
Dalam sanubariku ini
Agar jadi yang terindah
Di dalam hidupku ini

Tuesday, September 20, 2011

SeLaMAt HAri RaYA



Hehe.. masih sempat untuk ak mengucapkan selamat menyambut hari raya aidilfitri kepada semua yang ak kenali termasuk kepada yang ak x kenal tetapi yang beragama islam sahaja.. di kesempatan ini ak menyusun sepuluh jari untuk memohon ampun dan maaf kepada semua yang disebutkan di atas. Melalui pemerhatian ak dan apa yang ak dah rase, tahun ini penuh dengan kesederhanaan dan ini membuatkan ak beraya dengan begitu seronok skali sebb duit x payah kuar byk2.. so, kepale pun tenang x perlu untuk fikir pasal fulus.. di sepanjang raye ni, byk umah sedara mare yang ak x dapat pegi kerana sebuk dengan esaimen dan kajian tindakannye.. haha.. macam rajin plak ak! haha..

Friday, September 16, 2011

gambar Kenangan Internship


Murid - murid sedang menjawab soalan ujian Pos


Tekun sangat sampai tak sempat nak menoleh


Murid - murid yang ditemubual


Macam kena pakse je!


Murid yang berjaya mendapat markah tinggi


Macam kene paksa ambil hadiah je!


Terima kasih yang tidak terhingga kepada Pihak pentadbiran SK Haji Mahmud, Chemor yang diterajui oleh En. Rosli bin Jaafar dan guru - guru serta murid - murid yang telah memberi kerja sama yang begitu baik kepada saya dan rakan sepanjang menjalani tempoh praktikum 3 bulan dan internship selama sebulan. Tidak lupa kepada guru pembimbing Pn. Norzita binti Abdullah kerana telah membimbing kami sepanjang kami di sekolah ini. TERIMA KASIH CIKGU!.. 

dua petang satu pagi


Huh! tajuk ap ni?? dahsyat sungguh! slalunyer 3 petang 9 malam.. tp cume malam td je dahsyat sikit.. sikit jer.. ap yang berlaku sebenarnyer?? haha! okelah.. untunglah.. semalam ak balik umah.. pukul 2 petang ak bertolak dari umah.. wah.. exaited sgt sebb dapat balik awal.. dengan harapan bolehla sampai umah petang.. haha! skali tgok sampai umah pukul 1 pagi.. tu pun dekat stesen bas tu bas dah x de.. so, ak buat rilek.. dah pasang niat nak tido kat situ.. bas dah x de.. sbb ak pegi tanyer kaunter.. x percaye ak tanyer orang.. mereka ckp bende yang sama.. nak naik tersi x larat.. malam hal sgt kot! boring sgt kat situ.. dok sorang2.. main msg pun kadang2.. nak col orang, cakap2 kedit x de.. duit dlm dompet pun dah kering.. ak dh niat nak naek bas keesokan harinya.. sebb duit ak cukup2 je nak naek bas.. berpusing2 merayau2 carik bas, mane tau dye benti tmpat laen.. tanye teksi mahal sgt.. ak x mampu.. ak dah landing kat kusi, letak beg leklok sbb ak bwk laptop.. Pastu ak bagitau mak abah x yah tggu dah.. sbb nak balik pagi esok.. macam2 orang ak tgok kat situ.. x pe.. wat x tau sudah.. jam menunjukkan pukun 11 lebih.. mmg bas dh x de lah.. ak tggu kat situ dari pukul 745mlm.. ngantuk tu dh mmg terlalu la.. letih lagi.. dgn badan sengal2.. sebab maen bola x panas badan dlu.. pakai redah je.. haha! padan muke ak! ak nak lelap x leh sbb bising.. mmg ak dah burnout mase tu.. dah sedia nak tdo kat situ.. dah baring baik punyer atas kusi tu..
tbe2 hp ak bunyik, zizi! ko kat mane? ha! mak dah sampai kat klang sentral! ya Allah.. mak bapak ak datang amik aku! mmg rase bersalah sangat ak.. dah la jauh dari umah.. kesian mereka.. aku menyusahkan mereka.. rase mcm x bergune sgt ak ni... maaf mak abah..saya janji x buat lagi.. ya Allah.. rase bersalah sangat kat mereka.. ak dah besar, patutnye berdikari! teruk la ak mcm nie.. mak ngan abah jgk sggup wat pape demi anak nye yg entah ap2 nie! tbe2 ak rase benci dgn diri ak! truk sgt ak nie.. kesian mak abah.. mereka tanye ak.. dah makan ke belum? ak cakap dah.. tp ak makan snek yg 30 sen tu je.. kenyang sikit la.. pastu, otw balik umah tu.. abah suruh brenti kat kedai makan.. sebab abah nak minum2.. pastu ak ap lagi, trus order nasik sbb ak lapar sgt.. last ak makan pukul 930 pagi.. dah la gastrik, mmg pedih giler perut ak mase tggu bas.. nak makan tkut bas dh sampai.. pastu.. sambung drive utk balik ke umah.. sampai umah pukul 1 pagi..  mmg dahsyat perjalanan kali ni.. jalan jem.. bas tu plak rupe2nye benti kat pudu dlu.. boleh je nk turun kat situ amik bas lain.. tp x nk.. nak tau jgk mcm mane klang sentral.. rupenye macam tu je.. jumpa lagi! smell ya later! 

Tuesday, July 12, 2011

elaun dah masuk..


Alhamdulillah.. penantian berakhir juga.. RM 2720 telah dimasukkan kedalam akaun ak.. tp.. agak mengecewakn.. jumlah sebenar yg patut dtrima adalah RM 3570.. Mana agaknye yang selebihnya??? pelik tapi benar.. Rakan2 dari maktab laen rata2 mendapat elaun penuh.. tetapi di maktab kami hanya mndapat sehingga pertengahan bulan 11.. pelik tapi benar..

Harapan ak supaya segala yang benar perlu di tunjukkan kepastiannya, supaya dapat dijadikan panduan di dalam merancang atau merencanakan sesuatu perkara itu. Kami memerlukan penerangan berkenaan hal ini kerana kami masih berada di dalam tahun pengajian 5 tahun setengah walaupun ketika itu kita berada pada bulan 12.. Manalah tahu, mereka hanya memasukkan sebahagian sahaja dan selebihnya akan dimasukkan kemudian..

Di sekolah pula pelbagai projek perlu dijalankan oleh ak dan pasangan seinternship untuk memenuhi kehendak tugasan semasa di sekolah. ini menyebabkn kami perlu mencari beberapa projek yang sesuai untuk dijalankan di sekolah... pada minggu ini sekolah tempat ak berinternship akan mengadakan hari kanti sekolah.. pelbagai makanan, minuman dan barangan ada dijual.. tetapi cara membelinya memerlukan kupon yang perlu dibeli dari pihak sekolah.. Aku telah diamanahkan untuk menjagaa rumah hantu dan ini amat sungguh menakutkan aku sedangkan aku tidak mempunyai pengalaman berkenaan rumah hantu. Di harap guru - guru dapat memberi bimbingan dan tunjuk ajar kepada aku di dalam memastikan program ini dilaksanakan dengan jaya..


Tidak kurang hebatnye dengan kajian tindakan. Kajian tindakan masih di dalam penstrukturan semula apabila ujian pra telah diberikan kepada murid untuk menguji kefahaman mereka setelah mereka belajar topik ini pada bulan april yang lalu. Penggunaan kaedah koperatid jenis JIGSAW II agak memerlukan masa tetapi diharapkan aku dapat menggunakan masa yang ada untuk penghasil yang baik dan berkesan kepada murid kelas kedua terakhir.. Tapi.. x pe la.. sampai di sini sahaja untuk kaki ini.. Semoga baik - baik sahaja hendaknya..


Sekian shj untuk entri kali nie..

                >need you<

Thursday, June 16, 2011

lagu utk hari nie..

Lirik Lagu Kangen Band – Kehilanganmu Berat Bagiku

Sampai mati pun engkau takkan ku lepaskan
Akan ku jaga seumur hidupku
Beribu puisi yang ku untaikan untukmu
Ingin ku selalu memiliki kamu

Jangan pernah kau sakiti aku lagi
Cobalah untuk lengkapi hidupku
Ku ingin menjaga dirimu
Tak akan pernah ku sakiti kamu

Ku mohon temanilah aku
Jangan pernah rapuh
Di sepanjang umurmu
Ku mohon temanilah aku
Jangan pernah rapuh
Di sepanjang umurmu

Kehilanganmu sungguh berat bagiku
Hampa hidupku terasa tanpa kamu
Genggam tanganku dan jangan kau lepaskan
Karena ku tak sanggup hidup tanpa cintamu

Ku mohon temanilah aku
Jangan pernah rapuh
Di sepanjang umurmu
Ku mohon temanilah aku
Jangan pernah rapuh
Di sepanjang umurmu

Kehilanganmu sungguh berat bagiku
Hampa hidupku terasa tanpa kamu
Genggam tanganku dan jangan kau lepaskan
Karena ku tak sanggup hidup tanpa cintamu

Kehilanganmu sungguh berat bagiku
Hampa hidupku terasa tanpa kamu
Genggam tanganku dan jangan kau lepaskan
Karena ku tak sanggup hidup tanpa cintamu

>>>>>>>>>>> rindu sangat kat awak...

Wednesday, June 15, 2011

lagu utk hari nie..

Tercipta Untukku

Artist: Ungu
Menatap indahnya senyuman diwajahmu
Membuat ku terdiam dan terpaku
Mengerti akan hadirnya cinta terindah
Saat kau peluk mesra tubuhku

Banyak kata
Yang tak mampu kuungkapkan
Kepada dirimu

Aku ingin engkau slalu
Hadir dan temani aku
Disetiap langkah
Yang meyakiniku
Kau tercipta untukku
Sepanjang hidupku

Aku ingin engkau slalu
Hadir dan temani aku
Disetiap langkah
Yang meyakiniku
Kau tercipta untukku
Meski waktu akan mampu
Memanggil seluruh ragaku
Ku ingin kau tau
Kuslalu milikmu
Yang mencintaimu
Sepanjang hidupku

Aku ingin engkau slalu
Hadir dan temani aku
Disetiap langkah
Yang meyakiniku
Kau tercipta untukku
Meski waktu akan mampu
Memanggil seluruh ragaku
Ku ingin kau tau 
Kuslalu milikmu
Yang mencintaimu

rinduu sama kamuu!!...

Cuti nie sgt sronok brade di rumah... slalu cuti sekolah pegi merayau - rayau.. tp... cuti kali nie x pegi mne2 pon... alih2 kat tg sepat jgk... sayang sangat kat dia!
bile buat ap2 je mesti ingat kat dia! rindu sgt kat dia!
slalu trigat kat dia sbb berjauhan cuti nie.. hari dh genap 3 minggu x jumpe..
sayang sangat kat dia! rindu sangat kat dia! risau sangat kat dia.. sbb dia duk jauh... x dpt nk jumpe.. dia x sihat skrg... x dpt nk tmn dia.. x tau nk wat mcm mane dgn rindu nie.. mcm x dpt nk trus kn je... 
saya sayang awak!! jge diri dan kesihatan awak!.. please.. saya mrayu kat awak...

Monday, June 13, 2011

minggu terakhir cuti

bermulalah minggu terakhir cuti sekolah hari ini... terasa sangat lama rasanya cuti ini.. x tau.. dh knp?? oke wat hal... cuti dok umah makan tido makan tdo samapai ade yang makan sambil tido.. huh! dahsyat.. semasa dirumah bermaja2 manja dengan cuti.. tapi cuti wat x tau je... sampai hati!! lagi lambat mse bergerak adaela... makin hari makin lambat... banyak keje yang dapat disetelkan maase cuti... macam2.. semuanya.. haha... mcm biase klo dibagi percent cume 5% je yang siap.. yang siap pon part carik bahan.. prin t out sebagai bahan bukti... pahtu.. bawak kluar isi penting... x tau knp kat umah rase mlas je nk wat.. aduh... sakit kepalaku.. semakin hari... semakin tua... semakin hari semakin bertambaih umtuk tu.. walaupun sesaat... oke.. sampai sini saja...

>>>>>>>>>>rindu sangat3 kat kamu!

Tuesday, May 31, 2011

Doaku Untukmu Sayang

kau mau apa, pasti kan ku beri
kau minta apa, akan aku turuti
walau harus aku terlelah dan letih
ini demi kamu sayang

aku tak akan berhenti
menemani dan menyayangimu
hingga matahari tak terbit lagi
bahkan bila aku mati
ku kan berdoa pada ilahi
tuk satukan kami disurga nanti

taukah kamu apa yang ku pinta
disetip doa sepanjang hariku
tuhan tolong aku tolong jaga dia
tuhan aku sayang dia

aku tak akan berhenti
menemani dan menyayangimu
hingga matahari tak terbit lagi
bahkan bila aku mati
ku kan berdoa pada ilahi
tuk satukan kami disurga nanti

(tuhan tolong aku juga jaga dia, tuhan akupun sayang dia)

aku tak akan berhenti
menemani dan menyayangimu
hingga matahari tak terbit lagi
bahkan bila aku mati
ku kan berdoa pada ilahi
tuk satukan kami disurga nanti 

Monday, May 30, 2011

hari kedua bercuti mengikut kalender..

Oke... wat hal... sronok bile brade di rumah sbb mak masak best2.. pahtu free... x yah nak kuar duit... bile ad kat perak.. sume nak kene sendiri.. berdikari la kononnyer... hahaha geli rasenyer bile ak taip perkataan berdikari.. macam makan kuah kari pun ad.. haha... oke.. x de point di situ.. walaupun seronok berada di rumah... kerja sebagai seorang pelajar masih perlu ditruskan... apa pun yg terjadi aku x peduli, rela ku mati demi dirimu oh kasih... oke kuar topik.. x tau knp... dah knp? haha ak x tau knp..

smlm hntr barang kat umah sewel eh silap.. sewe adik kat nogori sembilang.. kola pilah! bukan name sebenar.. siap ade tong gas lagi nk kene hntr kat die.. penuh kete dgn barang dia.. mmg la kn... x kn barang ak plak.. dh kate nk hntr barang kat umah sewe die.. oke.. ak suke wat hal.. biar kn kat situ... pukul 2 ptg kuar rumah... sampai umah smule pukul 10 mlm.. huh! dahsyat... jalan jem truk... sampai x bergerak  langsung mase nak trun dari kola pilah nk p songhomban.. aduh.. sesak nafas rasenyer.. syukur... sampai jgk kat umah... sekian dari saya utk hari nie... smell ya later...

>>>>>> rindu sangat kat awak :(

Sunday, May 29, 2011

fuh fuh fuh!

            Tiup ahabuk2 ckit.. hari hari first duk kat rumah mase cuti.. cuti skola dah start klo skola cuti 2 minggu .. tp mktb cuti 3 mggu.. fuh sronoknyer... tp sengsara... mlm td ak x boleh nk tdo.. x tau knp?? sampai pagi ak berjage.. tunggu subuh.. trus solat subuh.. nak pegi surau.. tp.. ak rase mcm x larat nk jalan.. mungkin sbb letih drive balik.. pastu mlm x tdo.. lepas tu rase nk demam.. x pe..  padan muke aku! hahaha...
             Entah knp 2, 3 mlm nie ak x boleh nak tdo.. sorang2 x tdo... berjage sampai pagi... tp.. mase nk exam dlu, tdo memanjang sampai x tau la ap yang dibace mase nak exam ari tue.. rase nak demam semakin menjadi jadi.. ak dah lame x demam.. ad la dkt 3 thun.. huh! bole kire! ye.. btul.. tp x pasal2 demam datang melande diri dan jiwe ak... mungkin demam rindu kot! haha! x pe.. hidup masih perlu ditruskan.. lame ak x mengupdate blog.. sbb x berkesempatan.. sebuk dgn nak periksae, praktikum , kajian tempatan.. eh! kajian tindakan.. 
           Ni lagi satu! kajian tindakan.. nak kene disetelkan... klo x... huh! nahas la... keje menimbun.. sem depan adalah sem terakhir.. sedih plak rasenyer... dah 5 thun duk kat mktb rupenyer.. tinggal setengah tahun je lagi.. haha! lagi cepat habis lagi bgus! ak nk blah.. x tahan lagi menanggung.. haha.. padahal dah keje nnt lagi sebok! memang memang mamang berthol! setakat nie je warkah berlagu pilu dari ak! smell ya later!

               >>>> rindu sama kamu :(

Saturday, May 14, 2011

Sunday, April 24, 2011

kalau lah aku tahu...

huh! dahsyat... kalaulah aku tahu.... malam td x kn ak pergi maen futsal... tgok! skrg ap dah jadi... besok dah la ad pertandingan inovasi... mcm mane la ak nk berdiri lame2... tkut tumbang je esok... harap2 sume berjalan dengan lancar... tuan rektor.. mintak maaf klo saya tertumbang esok... saya rase dh x berdaya dah nie.. hish! mcm hebat sgt maen futsal.. tgok skrg! sape susah! ak jgk... aku berdoa ke hadrat Allah smoga cepat sembuh... klo dah kurang sikit semangat la sikit untuk program esok... malam td ak x pernah merasa sakit sebegini... rase macam x tentu arah... x sampai sejam pun maen.. ak dh balik sbb x tahan giler... huh! dahsyat... cume Allah yg tahu... bawak kete pun dh mcm org mabuk sbb terlalu sakit.. first time dlm hidup ak, ak rase sakit sebegini.. x pasal2 air mate mengalir.. haha! ciwek giler ak... ak x nk nangis tp... x pasal2 tibe2... mungkin sbb sakit sgt kot... ak x nk pegi hospital... padan muke aku...!

Saturday, April 23, 2011

berpaintball besama cikgu2...


mmg sronok.... tp.... sakit kaw3x punyer klo kene badan... lebam ckup cun! sape yg x try lg... silalah try.....





senapang yg mamat nie pegang hargenye RM 2000.00





gambar nie adelah gambar otai2 dlm paintball (marshall)

Friday, April 22, 2011

seminggu lg! hoyeah!

tinggal seminggu saja praktikum.. seronok rasenyer.. tp...sedih pun ad... sedih giler bakkk... 3 bulan bkn satu jangka masa yang pendek.. tp....tempoh ini bakal tiba dalm seminggu lagi.. pasni sebuk pulak dgn kehidupan mktb... kepada anak2 murid ku... cikgu bkn x nak mengajar kamu trus... tp cikgu ada tanggung jawab laen iaitu belajar.. tp... klo ad masalah ap2... tanye ja cikgu... tp no phone cikgu x leh bg... kamu contact melalui fb ja.. x pun... hantar isyarat asap.. cikgu ingin meminta maaf kepada kamu sume andai ada tersilap kata terlanjur bicara.. bukan senang nk jadi baik... tp senang nak jadi jahat... setiap kali waktu kelas cikgu ada igtkn... jika kamu main... mainlah dgn bersungguh - sungguh... bila belajar... belajarla dengan bersungguh2.... bila tidur... tidurlah dengan bersungguh- sungguh....igt! masa trus berlalu meninggalkan kita... masa adalah sangat berharga kerana ia tidak dapat dibeli di kedai jam.. atau tidak boleh diundur semula... setiap detik yang dilalui ada sesuatu perkara yang perlu dibuat... x pe... nnt cikgu dtg semula sekolah ini tp untuk tempoh mase sebulan ja... tp... cikgu x ajar mane2 kelas sbb sibuk dengan kajian dan projek... rajin2 la blajar untuk mase depan yg terbina.. jgn dibazirkan sesuatu yang berharga kerana ia sgt diperlukan walaupun anda rase ia tidak perlu.....

selamat maju jaya! jadilah insan yg berguna utk kini dan selamanya demi bangsa, agama, negara dan masyarakat.. sentiasa muhasabah dan menginsafi diri.. 

Sunday, April 17, 2011

hish! ape aku dah buat nie..

oke wat hal... saya seorang yang suke buat hal... minta maaf dari hujung rambut ke hujung kaki... saya x bermaksud untuk melukakan hati sesiapa.. saya harap dimaafkan.. dan x kan berulang lagi.. izinkan saya menyusun 10 jari dan memohon sejuta kemaafan kepada anda... saya x pe ap2 niat pun untuk berbuat begitu.. saya hanya insan yang lemah yang melukut ditepian gantang.. x tau nak cakap mcm mane dah... satu masalah yg ditimbulkan oleh saya sendiri.. tengok! apa dah jadi? satu kerje pun x bergerak... padan muke kat saya.. jadi bengong kejap.. jadi macam org bodoh pun ade... jadi macam orang giler pun ade... sume ade la... pakej lengkap... saya mintak maaf banyak2... tkut kalau terjadi ap2...saya x sempat mintak maaf.... awak.... 

Saturday, April 16, 2011

lagi gambar...

sementara tggu cikgu kluar (sbb dtg ke kelas terlalu awal), amik gambar kejap....

padang skola nie kecik ja... sbb dah x da space...

cantik bukit nie klo tgok... gambar nie di ambil semasa menuggu guru dlm kelas keluar utk waktu ak...

bukit yg berdekatan dgn air terjun chepor...

mane la budak kelas yg ak ajar sampai 50 org.. dh kat tapak perhimpunan pun padat.. nie baru sesi pagi..

Parking kete dan tapak perhimpunan

Kalau pemberi coklat ni bace, tQ byk2.. cokelat nie sedap sangat.. 

Sekeping coklat yg diberi oleh seorang junior kepada seorang senior.. tQ! disebabkan junior nie... ramai budak skola dah tau cikgu hazizi ade fb! haha.. kantoi.. 

Friday, April 15, 2011

huh! lame giler x update..

nie la yg sempat2 sebelum menghabiskn sisa2 praktikum yg tinggal 2 minggu saja lagi...










Monday, April 11, 2011

mane perginya semua??

dkt sini ada seorang budak yg suke buat hal! eh! ko wat hal la! org sume wat keje ko wat ap? wat hal la! huh! penat maen fusal x ilang lg... oke buat hal... gitulah.. mengenai sebuah cerita seorang manusia yang buat hal! aku x tau la... pening aku dibuatnyer.. orang itu adalah aku... entah knp suke sgt bermain2.. eh! sedarlah kau wahai hazizi! engkau tu ingat bgus sgt ke.. ko maen2 byk la.. ko nie nak kene ke? keje menimbun2 tp... ko x buat pon... bile ko nk buat? eh! mmg la keje menimbun2.. tp... ak smpai x tau nk buat mane satu.. yg ko rajin taunye update blog... ap nk jd ha?! ko nk kene pakuk mcm gasing yg dipakuk? tau la.. tp... kajian tindakan ko mcm mane? igt! ketua jabatan nk tgok.. mmg aku suke wat hal! lecturer pembimbing ko dh bertukar jd... ko punyer keje kene update balik... sempoi2 jd ap? jadi sempoa! mmg nk kene! oke... wat hal di situ... nak kene tumbuk? ha silekan.. mmg nk kene.. sbb dh lame x kene! aku suke wat hal!

Saturday, April 9, 2011

hahaha!

huhuhu! hihihihi! hohoho! hehehehe! hahahahazizizizizizizizizi! saje je... rabbit (abit ngan abot) dh bg mkn... so biar depa mkn kyg2.. kesian... tuan rumah sbelah x bg mkn... sbb tuan rumah dh pindah.... kesian.. nnt dh cukup haul kite wat satay rabbit... haha! x pyh! jgn hrp! sbb rabbit2 tu cute! kucing (mamat)?? td ad.. nnt mlm nie dia dtg la nk mknn... siput2 (gary ngan mimi)? biar depa berdikari.. Miya (kura2)?? tgh tido lg... nnt dh bgun bru bg dia mkn... td johnny(anjing umah jiran yg besar dan garang) ad dtg... tp duk luar pagar je la.. dia dtg jln2.. tuan dia pegi lepas kn... tp bile dia bebas dia jd jinak... naseb baek najis mughallazoh... 

oke mlm nie kita main...... futsol! jom! jomla! jomla... jomla..... oke x nk sudh.. kajian tindakan? besok siap! ari slase mggu dpn ade observe bersame.. lecturer ngan guru pembimbing bahasa inggeris nk tgok... wah... aku brase bangge bila org dtg nk tgok ak mengajar.. dgn bi aku yg dh terburai ibarat...... pk la sendiri... td pegi tg rambutan... beli brg... kat sane bru lepas ujan..  tp.... kat giant x ujjhan.. oke letih sgt ari nie.. sbb x tau buat ap.... semakin tua semakin sebuk... hahaha!

ops! jom! jom! jom! oke x tau nk pg mane... kembalilah... x ingin berulang kisah sedetik berpisah... kpd sesiapa yg belum sembuh dari demam ke selesema ke batuk2 ke... smoga cepat sembuh... smell ya later...

Wednesday, April 6, 2011

Huh! terkejut dan menggigil seketika..

Assalamualaikum... semase sedang mengupdate entri terbaru (entri sblum nie)... lalu aku menjawab... waalaikumussalam.... lalu ak pandang pintu bilik gerakan sebab ad org bagi salam (mcm ak kenal suare nie... tp dimana ya?)... dgn muke yg rilek dan tak bersalah aku pandang ke pintu bilik gerakan.. alamak! gugur jantung ak.. tiba2 kaki rase kaki nie dh x jejak tanah... kepale jadi lembut.. dah mcm isi durian !.. mmg ak dh agak! org nie la yg dlm fikiran ak sbelum nie sbb suare mcm kenal... lalu aku pergi ke pintu lalu bersalam dengan beliau... sihat tuan haji? lalu beliau menjawab... alhamdulillah.. sihat2 saja... tgn ak menggeletar.. hairi dh masuk kelas.. sbb ade kelas english.. aku? kelas lg 30 minit.. so... aku je la yg melayan kedatangn org terpenting dlm jabatan sains.. iaitu Tuan Haji Lokmanhakim (Ketua Jabataan Sains) seriously.. x tau langsung beliau nak dtg... 

dlm kepala otak aku... rph ak? semalam ngan arinie? folio ak x bwk... oke mmg ak wat hal... sambil berbual.. beliau mengecheck aku punye rph yg x siap lg.. smlm ngan ari ni.. alamak! mase beliau tgh check.. tgn ak menggigil ya Allah.. cuma Allah yg tahu... dh la sorang2.. sume soklan nk kena jawab.. tolong.. aku rase td... jantung mcm nk pecah dan meletop ibarat bom atom.. aduh... Ya Allah tolonglah hamba Mu yg lemah ini... ternoda oleh dunia.. dkt 10 minit beliau check buku rph ak.. ak plak leka isi borang penilaian.. lepas dh abis check, beliau tanye bebrapa soklan yg x perlu dinyatakan di sini.. jd aku rase lega x tanye psl rph smalam ngan arinie... lepas dh abih tanye... beliau bukak balik rph ak.. nak tgok2... ak pun mggigil smula.. pastu beliau tulis komen2 kat rph ak.. lepas abih sume tue.. beliau kate... oke... saya nak beransur dlu... fuh!!!!!!!!!!!!!!! lega ak... lalu beliau pulang... boleh pulak beliau tanye.. ad kelas x lepas nie... aku dgn cemasnye mnjwb... ade... oke aku igt beliau nk observe... naseb baik x.. so.. mmg mengerikn... oke... aku mmg suke wat hal.. oke aku seorang trouble maker... 

x tau nk taip ap dah..

Aduh! sakit kepalaku! sakit.. x tau nak ckp dan taip mcmmane tu pun.. x tenang.. jiwa kacau! nie.. aku x suka tu aku x suke, so ap yg ak suke? oke ak x tau.. x tau dan trus x tau... knp? mengapa? bagaimana? caranye.. eh serabut! kelam kabut.. diam carik jawapan.. x tenang... mcm mane nk tenang.. keje byk.. tp nk kene fikir pasal bende laen.. ssh la org zmn skrg nieh.. eh! ntah x tau la.. malas nk lyn! be professional! skrg dh syp! hambik kauuu! ak bg sebijik.. mmg aku tau ego aku sgt tinggi! ak x tau knp?? mungkin EGO aku yg menyebabkn aku jd mcm nie.. oke mls nk pk! so.. ak nk pk jugak.. ak mmg x boleh ad mslh.. klo ad.. aku mesti nk setel kan dlu.. bru boleh buat keje.. eh! ah! lantaklah.. ap org nak kate! sbb ak mmg keras kepala! mmg la keras.. sbb ap? sbb ad tempurung kepala.. klo kepala nie lebut.. mcm2  la bentuk kepala yang kita boleh jumpe! mmg ak rase sgt bersalah... oke sori lg skali! sbb EGO yg sgt tggi sukar utk direndahkan levelnyer.. mungkin dsbbkn aku org sayya.. ak cume boleh sampai super sayya 3... super sayya 4 blum lagi sbb tggu abih blajar dlu... nak naekkn EGO lg tggi kene tggu dlu.. mmg aku kuat macam goku.. tp... kdg2 prangai mcm bezita ckit... kdg2 ak boleh jd go-ten.. maklumla.. aku nk jadi sume org!.. apa yang org nk kate.. yg penting kita jd diri sendiri...ah! 

            Mase lwn fliza.. huh! mmg susah.. abg goku try lwn... tp kalah sebenarnye... bezita x dpt tolong sebab dia ade kat wad bersalin mase tu bulma dah nk bersalin anak kedua.. dia x dpt nk tolong.. lgpun tu aku yang suruh dia tmnkn isteri dia...nseb bek ak dtg tolong lwn... mase tu piko bg goku mkn kacang dewa.. so goku bgun smula tolong aku lawan... dush2x.. ak kene blasah ngan fliza.. pahtu goku kene potong bdn dia ngan fliza.. aku bgun dgn pantas dan trus buat kamekameha 69x kuasa petala langit! sssssssssuuuuuuuuuuuzzzzzzzzzzzzzz!!!! ..tba2.. terdgr suare org kejut..nur hazizi amir hamzah!! nur hazizi amir!! nur hazizi!! hazizi!! zizi!! gg!! zi!! g! bgunla!!!... dh pukul 6 pagi nie... siap2 pegi skola.. huh! habis! ak.... igt mcm skjp ja tdo... rupe2nyer dari pkul 9 lebih mlm td ak dh tdo.. eh! RPH?? siap ke x? kajian tindakan? habis aku! kajian tindakan bru brgnjak ckit..ad kelas plak tu arini.. eh! ap dh jd dgn ak nie sejak belakangan nie.. eh! klo mcm nie kene balik umah mggu nie.. eh! x boleh jd... kene jgk balik.. utk mndptkn ketenangan.. 

             oke sori.. harap dapat trima kemaafan ini.. biase la mulut orang.. klo nk citer pasal mulut orang nie... 100 thun pun x abis..  klo x kene wat surat tunjuk sbb la nie.. dh la nk taip kajian tindakan.. pahtu, nk kene buat surat tunjuk sbb dgn surat minta maaf 20 muka surat mcm yg diminta oleh unit praktikum sbb x dtg taklimat praktikum.. haha! padan muke aku! oke wat hal! oke mmg seorang trouble maker...

Tuesday, April 5, 2011

Lg skali!

huh! padan muke la kau! rph ko mane? dh siap blum? hari ade dua kelas kn? ko buat ap mlm td? dgn sape ko pegi lepak malam td? pkul brape ko balik mlm td? ko ap kes? ko nak blaja ke x nak? ko pegi lepak kat mane? sejak ble ko kuar?

jwpn:
trima kasih!
rph x buat lg, 
blum siap lg,
yup 2 kelas yg mengharukan,
bxrxxxxan (teka sendiri),
lepak ngan orang la!,
5.00 pg, 
entah! x tau knp jd mcm nie!,
sape x nk blajar? tggl sikit je lg nk habis (insyaAllah),
x boleh bgtau ak lepak kat mne! 
lepas skola smlm..

oke nk bersiap pegi skolah! habis ak kali nie.. 
mntk maaf klo ade silap salah smase melepak2 td ! 

Monday, April 4, 2011

wah.. teruknyer

As Salam.. sebelum mula apa2 aku ingin memulakan penulisan ini dengan dua rangkap pantun:

depan belakang kanan kiri atas bawah
name blog ak orang dah complain
aku ini hanye insan yg lemah
yang sgt suke bermain main

tiada kata dapat dirungkai
hanya senyuman dapat diberi
salam di dibalas tanda berbudi
itulah dia nama hazizi

esok adalah hari yg agak memenatkan sebab ada dua kelas english dan sains jumlah keseluruhannya 2 jam. Tadi diobserved oleh guru pembimbing terchinta dan beliau nak tgok folio dulu bru boleh bagi borang penilaian. Aku agak seronok pagi tadi sebab kene tegur dengan guru Penolong kanan hal ehwal murid kerana aku masuk kelas lewat. Jadi padanlah muke aku yg terlewat 2 minit masuk ke dalam kelas. Slalunya guru sebelum kelas aku akan kuar lewat sikit, tapi hari ini dia keluar awal rupanya.. lg skali! padan muka aku! oke.. ini adalah kali pertama aku ditegur sebab sebelum nie praktikum x pernah kot! x pe.. oke! padan muke aku.. Kebetulan guru HEM itu ad kelas disebelah kelas aku.. so dia tggu bdk kelas dia x naik lagi dari padang kot x pun makmal sains x pun bilik KH tp entahla.. so nmpk kelas yg ak nk masuk x de cikgu.. beliau masuk kejap suruh student ak diam.. ak tggu ja kat luar.. beliau mmberi arahan supaya murid di dalam kelas diam.. mase beliau keluar, beliau x prasan aku dh tggu kat luar agak lama di situ. Murid2 ak x brani nk ckp yg ak dh tggu kat luar dan aku jenis x suke kacau org sdg bercakap.. jd biarkan ja..

Mase aku sedang mengajar dan sdg diobserve cikgu HEM tu paggil aku keluar kelas kejap dan memberi beberapa nashi-hurt. X pe.. aku trima semuanya. Silap aku..Lagi skali! pdn muke aku... oke.. beliau x prasan kot guru pembimbing kesayangan ada kat blakang.. tp x pe.. aku trima dgn hati yg terbuka. Sekarang praktikum tggl sebulan utk dihabiskan. Byk perkara yg perlu disetelkan. Jd ini adalah tanggungjawab aku! tp ak msih berfikir.. Nk balik ke x nak mggu nie?? HEY! kajian tindakan kau belum siap lagi la panda! oke... wat hal.. nnt aku buat la.. tgh buat la nie.. tgh carik idea yg sesuai utk dimasukkan ke dalam gorengan kentang yang disadur cheesee! jgn rentung sudah. Oke trima kasih sebab bg komplen pasal name blog saya! saya trima komplen tersebut dgn hati yg terbuka. Jd wat mase skrg nie biar ah dlu.. lepas sume keje dah setel.. esaimen dh hantar bru.. saya fikirkan name blog yg bru.. oke! di bawah nie adalah bukti keseerabutan ibarat akar pokok kelapa sawit.. tau pokok benjen nama jawanye.. entah betul ntah idak ejenye.. 






ini dlu wat mase nie.. oke sebelum aku berundur diri, aku ad serangkap pantun...

sopan santun budaya kita
jgn dikenang kpd yg tiada
klau umur masih ada
bolehla kita bersua muka

sekian, terima kasih! AR AR AR AR AR AR AR AR AAAARRRRRRGGGGGGGGGGHHHHHHH!!!!! Lg skali! PADAN MUKE AKU!

agak sibuk!

huh! kajian tindakan aku! byk lagi x buat... jumaat nie kene hantar kat lecturer.. tolong la.. x sggup lagi rasenyer nk menanggungnya... kepala dah asyik pening je nie... mmg wat hal! td kene observe dgn guru pembimbing... last observe... lega raseyer... seriously lega... sekarang tengah wat hal kajian tempatan.. eh! kajian tindakan... dh kebuntuan di sini... saya masih berada di sekolah ketika ini... walaupun mase rehat terpakse dikorbankan.. petang nie nk pegi ke library sekejap.. sbb resources masih x cukup walaupun dah lima buku aku rujuk... masih jugak x cukup untuk support aku punyer kajian.. syukur dapat keluarga yang memahami sbb slalu col dikala aku kebuntuan idea... nnt ad ja idea abah bagi... x pun emak yang bagi idea...depa cikgu mesti byk idea..  trima kasih! sayang mereka! mereka juga penguat smgt.. tp... nk balik ke mggu nie?? dh sakit rumah (homestay eh! homesick) dah nieyh! x pe ckit lagi.. truskan menaip... menaip blog la tapi.. huh! dahsyat! lepas nie apa lagi ak nk taip... walaupun tggl bbrape bulan lagi kat maktab (klo x de ap2 mslh) makin sebuk plak rasenyer.. sabar ya hazizi.. nnt kita cari damai di hati... 


hairi sambil menyentap dan berkata GITULAH GG!!

Friday, April 1, 2011

jom!

jom kita pergi bercapat sebelum tdo! bagi menghilangkan tekanan menaip kertas kerja kajian tindakan.. agak2 dah release sikit bru la kite balik umah.. klo x... kite lepak sampai lebam... jom la! jom la! .. boring la lepak sorang2... klo kene kidnapp... sesiape pon x kn tau! jom la! ok! jumpe anda di sana! ... saya bla dlu!..

Thursday, March 31, 2011

insan bernama kekasih

Debar hatiku membisik rindu
Ingin aku katakan
Kau gadis idaman

Adakah mungkin kau kumiliki
Ingin aku jadikan 
Inasan bernama kekasih

Keayuan yg tergambar 
Lukisan nur iman
Bersulamkan keindahan santun perkataan 
Bagai putih salju mendinginkan hangat perasaan 
Mengusir segala resah di jiwa

Kusampaikan slm ucapan mesra 
dan merisik khabar berita 
Masihkah ada peluang
Utkku melafazkan cinta
Umpama rembulan jatuh ke riba 
Mendengar khabaran darinya 
Padaku kau memendam rasa

PadaMu oh Tuhan
Kumohonkan keredaan 
Nur kasih yg kudamba
Kekal hingga ke syurga

Hanya satu yg kupinta
Kebaikan darinya 
Moga dipeliharakan tulus cinta kita
Agar kukuh ikatan yg murni bahagia selamanya 
Dgn lafaz pernikahan yg mulia

Dtglah kasihmu dlm diriku 
Menghiasi ruang hatiku
Akanku sambutnya dgn 
Sujud penuh kesyukuran

Kuharap jalinan kan berpanjangan 
Selagi kasih yg terbina
Kerana cinta kpdNya

Kauku sayangi
Teman sejati 
Dikaulah sesungguhnya
Insan bernama kekasih

PROJEK

    • Pengubahsuaian daripada kaedah penyelesaian masalah yang dikemukakan oleh John Dewey,
    • Hasil pembelajaran murid akan jadi lebeih berkesan jika mereka menaruh minat dan bersedia untuk melasanakan aktiviti pembelajaran yang dirancangkan degan menarik,
    • Murid-murid belajar melalui aktiviti permainan, kerja praktik, kajian dan lawatan.
    • Kemahiran-kemahiran asas perlu dikuasai dahulu seperti mengira purata, memerhati dan merekod.
    • Projek boleh dilaksanakan secara individu atau kumpulan kecil,
    • kaji selidik adalah contoh projek – memerhati, mengumpul maklumat, menganalisis, mentafsir data dan membuat rumusan.

skrg....

oke skrg boleh fokus utk kajian tindakan.. tadi... kene observed... so boleh rilek... besok x de kelas... petang nie nak pegi JJ utk tgok pertandingan nasyid.. wah... mmg ak minat nasyid... wah... seronoknyer... malam nie futasal plak... wah... aku kaki bangku.. mane la reti maen bola.. oke x pe.. kite cuba.. oke... skrg nak rehat plak sbb bertungkus lumus utk beberapa hari nie sbb nak kene observe... so buat mase skrg nie sume dah lepas.. skrg boleh la ak menyambung pencarian damai di hati... biarku cari damai di hati...


Malam yang sepi
Aku sendiri
Di ingatan tergambar wajahmu
Tidak kau sedar
Hatiku kau luka
Adakah aku yang bersalah
Yang terluka dan kecewa
Kepedihan yang ku alami
Masih ku terasa
Peristiwa lalu
Waktu bersamamu kasih
Biar ku menangis
Biar ku merintih
Walau terseksa di hati

Malam yang sepi
Aku sendiri
Di ingatan tergambar wajahmu
Tidak kau sedar
Hatiku kau luka
Adakah aku yang bersalah
Yang terluka dan kecewa
Kepedihan yang ku alami
Masih ku terasa
Peristiwa lalu
Waktu bersamamu kasih
Biar ku menangis
Biar ku merintih
Walau terseksa di hati

Pergilah sayang
Menyusur arahmu
Biar ku cari
Damai di hati

Yang terluka dan kecewa
Kepedihan yang ku alami
Masih ku terasa
Peristiwa lalu
Waktu bersamamu kasih
Biar ku menangis
Biar ku merintih
Walau terseksa di hati
seksa di hati
aku begini

Wednesday, March 30, 2011

adakah ada sinar untuk hari esok?!

Tadi lecturer dtg untuk observe hairi.. tiba - tiba beliau cakap, "hazizi, saya x jadi observe kamu hari jumaat, so.. saya observe kamu hari lain ya, iaitu esok.. (khamis)".. jantung aku gugur selepas dipanah oleh kata - kata yang sangat berbisa.. Sesungguhnya aku hanya berlenggang sebab aku sangkakan beliau ingin mengobserve hari jumaat.. tetapi ditukar kepada hari esok.. wah.. aku sangat tidak bersedia.. tolongla.. jangan buat saya macam nie... sedih rasenyer..

tapi x pe... lagi cepat habis lagi bagus.. 

oke hari nie hari lahir emak yang ke 47.. terima kasih emak kerana melahirkan saya ke atas dunia ini.. terima kasih kerana menjaga membelai dan bermacam2 lagi... terima kasih emak... saya sayanggggg emak... 

byk lagi nak citer... tp.. mase tidak mengizinkan..  sekian.. 

Tuesday, March 29, 2011

best bakkkkkkkkk!

Gambar - gambar di bawah merupakan murid - murid tahun 5 Yakin.. Aku ajar depa english.. seronok tgok mereka nak blajar.. kelas nie kelas terakhir dalam tahun lima iaitu kelas ke 7.. kadang - kadang pening jugak layan karenah mereka.. tp.. semua tu masih di bawah kawalan.. haha!








sekian dahulu wat mase nie.. hari jumaat nie ad observe lg... seronok rasenyer... see u later!

Monday, March 28, 2011

huh! sebuk giler bakkkkkkk!

berdirinya aku di sini utk menyampaikan sebuah syarahan yg bertajuk... ak mmg sebuk... ari nie td di observe... besok pon ad... yes! mmg sronok... sronok giler bakkkkkkk! penat aku prepare sume bende sampai pukul 5.00 pagi.. nak tau ap berlaku... setengah jam lesson aku diberi kepada cikgu english sbb nk ajar budak choral skipping... eh! choral speaking.. jd dalam tempoh stgh jam itu aku diobserve... lesson sejam di pendekkan menjadi sejam.. huh! dahsyat! memandang kn tempoh praktikum tggl 5 mggu lg.. ak dh x larat sbenarnyer nak tembuh.. sbb topik sains yg diajar semakin susah.. bkn susah dari kontennyer.. tp susah dari segi penyediaan ABM dan sebagainyer.. klo nk chalk and talk... x dak hal punyer.. bende maujud nak kene ad sebb klo nak ajar budak2 nie.. depa nak sumber yang sahih! klo nak diikutkan hati.. telah lama ku pergi membawa diri.. haha!
Ok besok punyer prancangan belum setel lagi.. lesson plan x buat lagi... 4 mase semuanyer nak kene tmpoh esok... 2 mase english dan 2 mase sains... td pegi jumpe lecturer bincang pasal kajian tindakan... alhamdulillah tajuk ak diterima seadanya.. mcm mane plak nk buat setrusnyer? x pe nnt kite wat ye hazizi! kata otak kpd hati.. mcm mane plak dgn esaimen yg laen... kelas laen sume dh hntr.. x pe... nnt kite buat ye.. oke stakat ini saja syarahan saya... seeee uu ddd iiii pp tttt...!

SIMULASI

    • Menjalankan sesutau aktiviti yang mencerminkan keadaan realiti
    • Melakonkan sesuatu situiasi atau peristiwa dalam sustu keadaan yang teratur
    • Masalah yang berlaku dialam sekitar seperti di kedai, jalan raya, pasar, sekolah, tempat awam dsb.
    • Sosiodrama dan main peranan adalah contoh simulasi
    • Sosiodrama ialah aktiviti lakonan yang berdasarkan cerita yang lengkap, skrip lakonan disediakan terlebih dahulu e.g Hang Tuah & Hang Jebat
    • Main peranan ialah lakonan spontan yang boleh dilakukan dalam bilik darjah,
    • Aktiviti lakonan ini biasanya berdasarkan kepada sesuatu situasi atau masalah yang timbul,
    • Murid-murid membayangkan situasi yang timbul, kemudian melakonkankan nya mengikut situasi yang yang dibayangkannya itu.

sikit lagi..

oke... dalam tempoh beberapa minit lagi aku akan diobserve... sumenya telah disediakan... tapi aktiviti ak rase mcm kurang menarik sebab ap ak x tau! penat satu mlm ak berfikir merehatkan fikiran di beranda rumah sambil memandang depanbelakangkirikananatas....... bawah ak x pandang sebab tkut duk hidup sorang2 dikala semua housemate telah melelapkan mata mereka.. teringat ak kepada abah... beliau selalu tido lewat malam sampai pukul 4 lebih sebab byk keje nak kene wat... nnt kat skola dh boleh fokus nak mengajar... nak kene tanda buku, tanda kertas, kajian tindakan, laporan panitia dan sebagainya.. so... ak kene ikut sbb... aku anak bapak!.. oke wat hal..haha.. 
semalam ade orang gaduh dekat giant... huh! dahsyat... mmber aku ade record video tu... tp utk x mengaibkan mane2 pihak... video itu disimpan sebagai kenangan.. 'bukan ku mengungkit kisah lama... sekadar mengulit kenangan'... jiwang giler lagu nie... sampai sekarang aku masih kebuntuan idea utk buat projek ap di sekolah.. bende nk kene rancang sekarang sbb sem dpn sem last (insyaAllah klo x de ap2 terjadi)... sebuk kot... semuanya bermula pada bulan Julai tahun 2006... dgn keadaan terpaksa ak meninggalkn Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan... abah col ak.. mase tue ak kat library tgh study subject biology.. sbb igt mggu tue nak balik discuss dgn abah... so carik dulu masalah ap2 pahtu tanye kat abah.. tp... hari khamis.. abah col... hazizi.. awak ditawarkan utk masuk maktab... so awak setel ap2 dlu kat sane... isi borang tarik diri dari pengajian... klo ad masalah ap2 col abah... nnt ptg abah dtg pastikan sume dah setel... ak jawab... mcm nie... walaupon menjawab itu bagi aku satu bende yg kurang ajarin.. abah... saya seronok kat sini walopon kawan saye cume 2 lelaki dan sorang prempuan.. saya rase tenang di sini... klo abah nak kite masuk mktb.. oke je.. x dak hal punyer.. haha... aku masuk maktab adalah secara sukarela... mase nak blah.. mmbr aku cume 2 org je ad kat bilik.. sbb yg laen sume ad kuliah... so depa x tau ak blah.. haha.. padan muke aku! 
oke buat hal plak kat sini.. ak kene masuk kelas dlu... see u later! ^4^>> 

Tunjuk Cara (Demonstrasi)

    • Satu teknik pengjaran dan pembelajaran yang melibatkan kemahiran guru melakukan tunjuk cara,
    • Tunjuk cara melibatkan aktiviti penerangan dan demonstrasi guru bersama aktiviti pendengaran, penglihatan dan percubaan murid.
    • Sebelum demonstrasi – topic, objektif, alatan, radas, tujuan demonstrasi.
    • Semasa demonstrasi – guru memandang murid, menerangkan, menyoal, murid melihat dsb.
    • Selepas demonstrasi – bincangkan bahagian demonstrasi yang penting, tujuan demonstrasi dan aktiviti pengukuhan.
    • Jenis-jenis tunjuk cara – model hidup, model simbolik dan model persepsi.
    • Model hidup – model sebenar contoh demonstrasi guru dalam bermain alat muzik,
    • Model simbolik – berlandaskan langkah-langkah secara bertulis contoh murid-murid mengikuti langkah-langkah yang dihuraikan dalam resepi untuk membuat kuih.
    • Model persepsi – penggunaan video contoh menggerakkan tangan semasa berlari 100m. Gerakan tangan secara perlahan melalui video.

Saturday, March 26, 2011

ops!

ble la nk siap esaimen yg mlambak nie... aku dh kebuntuaan idea... slalu nye klo mcm nie... tepi pantai la yg aku tuju utk mendpt idea... x pun capat dlu... ble bab2 menaip nie mmg ak lemah ckit... idea tu nk kene carik btul2 sbb... aku bkn pandai sgt nk mengarang nie... klo garang.. ha.. mmg ak pun... x de mslh punyer... mlm nie agak tng di sini.. tp... hati ak masih x tng sbb ak x tau nk wat ap dah nk mnenangkn fikiran ak.. oke sampai di sini dlu syarahan saya... sekian...

SESI BUZZ

    • Suatu aktiviti perbincangan yang terdiri daripada beberapa kumpulan kecil,
    • Setiap kumpulan kecil biasanya mengandungi seorang pengerusi, seorang pelapor dan beberapa orang ahli.
    • Sesi buzz biasanya dimulakan selepas guru mengajar sesuatu pelajaran.
    • Murid akan membincangkan topik yang diberikan oleh guru dalam sesi buzz,
    • Dalam proses perbincangan, ahli kumpulan digalakkan menyumbangkan idea / pendapat berkaitan dengan topik yang diberikan,
    • Semua idea-idea dicatatkan oleh seorang pelapor/murid dalam kumpulan kecil itu,
    • Selepas perbincangan, kumpulan-kumpulan kecil akan berkumpul semula dalam kumpulan besar untuk mengadakan satu perbincangan am,
    • Murid-murid akan membentangkan pendapat kumpulan masing-masing,
    • Pendapat-pendapat diselaraskan  dan dipersetujui akan dikemukakan kepada guru yang akan membuat rumusan dipapan putih untuk catatan murid,